Graafinen suunnittelu
konseptointi ja markkinointi
Graafista suunnittelua yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella.
Ulkoasusuunnittelu, visuaaliset uudistukset ja konseptit, konseptikäsikirjat, yritysilmeet, tapahtumailmeet, graafiset ohjeistot, taitot, logot, kortit flyerit, lomakkeistot
Verkkosivut, kuvitukset, kuvausjärjestelyt, kuvausbriifaus
Tutustu työnäytteisiini!
Konseptisuunnitelmat ja käsikirjat
Asiakkaan tavoitteet, kohderyhmä, kanavat ja käytössä olevat resurssit, muodostavat kivijalan, jonka pohjalta osaan paketoida innostavan, toimivan ja vaikuttavan tuotteen asiakkaan bisneksen avuksi.
Esimerkiksi lehtisuunnittelussa on oltava vahva ymmärrys siitä, kuinka lehdelle luodaan toimiva lukijaystävällinen rytmi. Julkaisun eri juttupaikoilla on oma paikkansa osana kokonaisuutta. Lukijan aivoille on hyvä tarjota vuoroin isoja kokonaisuuksia joihin paneutua, vuoroin nopeita, "välipaloja". Nykyään harvoin suunnitellaan sisältöä vain yhteen kanavaan vaan konseptit ovat lähes aina monikanavaisia ja se otetaan huomioon jo konseptia luodessa.
Ota yhteyttä, kun tarvitset konseptisuunnittelijaa!
HELSINGIN KAUPUNKI, HELSINKI-LEHTI
KONSEPTIUUDISTUS, -KÄSIKIRJA, TAITTOPOHJAT
Helsinki-lehden toimitus huomasi ilmestymistiheyden muututtua, ettei vanha konsepti enää toiminut harvemmin ilmestyvässä lehdessä. Lehden elinkaari muuttui ratkaisevasti, kun aikaisemmin kuudesti vuodessa ilmestynyt lehti alkoi ilmestyä vain kahdesti vuodessa. Lyhytaikaisista tapahtumista ollut enää mielekästä viestiä entiseen tapaan. Toivottiin erilaisia lähestymiskulmia ja tapoja viestiä Helsingin tapahtumista.
Uudessa konseptissa kiinnitettiin myös huomiota lehden rytmiin ja etsittiin visuaalisia ratkaisuita tiiviin informatiivisen lehden luettavuuteen.
Asiakkaalle esiteltiin konsepti, jossa vuorottelivat isot ja rauhalliset lukujutut vastapainona rönsyileville ja informaatiota pulppuaville infosivuille. Painavia tekstimassoja tasapainotettiin ilmavin kuvin ja esiteltiin taittajalle keinoja keventää taittoja.
Asiakkaan kanssa käytiin uusi konsepti läpi ja esiteltiin taittotyötä helpottamaan tehty työkalu: konseptikäsikirja. Asiakkaalle toimitettiin esimerkkitaitot, taittotiedostot, ja konseptikäsikirja, joiden pohjalta asiakas jatkoi lehden taittamista itsenäisesti.
HELSINGIN KAUPUNKI, VERKKOSIVUSTO
Konseptikäsikirja on tärkeä työkalu kaikille niille, jotka osallistuvat sisällön tuotantoon. Konseptikäsikirjaa käytetään sekä yrityksen sisällä että sillä jaetaan tietoa yhteistyökumppaneille brändinmukaisesta viestinnästä.
Toteutin Konseptikäsikirjan Helsingin kaupungin verkkosivustolle työparini Jani Söderlundin uudistaman verkkokonseptin pohjalta.
Roolini: Konseptikäsikirjan työstäminen, esittely asiakkaalle ja asiakkaan opastus. Kuvatoimitus artikkeleihin.
Konseptikäsikirjan luominen verkkosivustolle
Konseptikäsikirjan luominen verkkosivustolle
Verkkosivut
Seikkailet parhaillaan Wixillä suunnittelemillani ja rakentamillani verkkosivuilla. Lisäksi olen leiskannut XD:llä verkkosivuja, jotka devaaja on toteuttanut Wordpressiin.
MONIKANAVAINEN SISÄLLÖNTUOTANTO
Lukuisille monikanavaisille asiakkailleni olen suunnitellut ja ollut tekemässä sisällöntuotantoa myös verkkoon.
PORTFOLIONI
RAKENTUU WIXILLÄ
Olen suunnitellut ja toteuttanut responsiiviset Portfolio-sivustoni Wixillä. Valokuvat ovat omiani ellei toisin mainittu.
Ulkoasusuunnittelu ja taitto
Suunnittelen luovia erottuvia ulkoasuja. Julkaisujen, lehtien ja esitteiden taitto ja ulkoasusuunnittelu on pitkäaikaisinta osaamistani. Valmistuttuani graafiseksi suunnittelijaksi vuonna 2000 aloitin sisältömarkkinoinnin ja yritysjournalismin parissa.
TAITTOJA JA KUVASUUNNITTELUA
Näyttävät taitot edellyttävät kuvasuunnittelua sekä kuvatoimitusta, onnistuneita kuvauksia tai kuvituksia.
Nämä kaikki vaativat asiakkaan tuotteen tuntemusta ja luovuutta. Verkostooni kuuluu suuri määrä ammattitaitoisia kuvaajia ja tuttujen kuvaajien kanssa työskennellessä lopputulos on onnistunut ja brändin linjan mukainen.
Kuvaa klikkaamalla aukeaa pieni valikoima lehtitaittoja.
HARTWALL, POINT
VISUAALINEN UUDISTUS
Hartwallin Point-lehden visuaalinen uudistus piti sisällään lehden uudistamisen uuden graafisen ilmeen mukaiseksi.
Suunnittelin lehteen etu- ja takakanteen yhtenäisen kantavan teeman. Etukannen idean jatkuminen takakannessa huomioitaisiin lehdissä jo suunnitteluvaiheessa.
Avaa kannesta matalaresoluutio PDF selataksesi uudistettua lehteä!
RKL, RAKENNUSTAITO
VISUAALINEN UUDISTUS
Rakennustaito lehden visuaalinen uudistus. Lehteen haettiin ryhtiä ja graafisia linjoja. Uudistuksessa otettiin huomioon myös lehden verkkoversio ja sen esteettömyys.
Uudistuksen jälkeen toimin lehden AD:na vuoden 2019 loppuun asti. Konseptisuunnitelmani jäi elämään lehden siirtyessä toisaalle taittoon.
Selaa lehden visuaalista uudistusta klikkaamalla kuvaa.
HELSINGIN ENERGIA,
HELEN-LEHDEN UUDISTUS
Helen -lehden visuaalinen uudistus ja taitto.
Asiakas toivoi uudistukselta muutosta naistenlehtimäisempään ja pehmeämpään suuntaan. Kansi uudistettiin kuvaussuunnitelmaa myöden.
Ulkoasusuunnittelun lisäksi taitoin ja toimin Helenin AD:na kahteen otteeseen useita vuosia.
Voit selata kansi-ja taittouudistusta!
Yritysilmeet, logosuunnittelu ja graafiset ohjeistot
Graafisen suunnittelijan työnkuva on laaja ja se on ehdottomasti tämän työn suola! On innostavaa ja virkistävää saada vaihtelevia suunnittelutehtäviä ja lähteä luomaan uutta asiakkaan toiveita kuunnellen.
KULUTTAJALIITTO, KULUTTAJASTUDIO
ANIMAATIO, GRAFIIKAT JA LAVASTUS
Pienessä työryhmässämme kuluttajastudion 12 videopodcastin tuotannossa roolini oli sekä grafiikoiden ja animaatioiden suunnittelu että lavastus.
Describe your image
Describe your image
Describe your image
RAVINTOLA PIKKUHUKKA,
LOGOSUUNNITTELU
Logo on tuotteen ja yrityksen (seuran, säätiön, jne) ja tärkein visuaalinen tunniste. Hyvä logo on pitkäikäinen ja monikäyttöinen. Logosta tehdään usein vaaka ja pystyversio ja sen on hyvä toimia myös mustavalkoisena ja negana.
LINJA-AUTOLIITTO
GRAAFINEN ILME JA LUKUISIA TUOTTEITA
Linja-autoliitto on pitkäaikaisimpia asiakkaitani. Suunnittelin yhteistyössä Väinö Teittisen kanssa Linja-autoliitolle ja Bussialan kehittämispalveluille brändi-ilmeen.
Laaja ohjeisto määrittelee logon käytön, brändivärit ja fontit, käyntikortit, lomakkeet, powerpoint -pohjat, banderollit ja oheistuotteet. Se antaa ohjeita lehtitaittoon ja esitteiden ulkoasuun
4-6 kertaa vuodessa ilmestyvän Linja-lehden lisäksi olen suunnitellut ja toteuttanut lukuisia eri tuotteita niin painotuotteiksi kuin digitaalisestikin.
Ohjeistoa käytetään sekä yrityksen sisällä että jakamaan tietoa yhteistyökumppaneille brändinmukaisesta viestinnästä.
Selaa graafisen ohjeiston mallisivuja nuolista
Logo ja sen käyttö
Selaa graafisen ohjeiston mallisivuja nuolista
Kampanjat ja tapahtumailmeet
Graafisen suunnittelijan työnkuva on laaja ja se on ehdottomasti tämän työn suola! On innostavaa ja virkistävää saada vaihtelevia suunnittelutehtäviä ja lähteä luomaan uutta asiakkaan toiveita kuunnellen.
HERTTONIEMEN KYLÄJUHLAN
GRAAFINEN ILME & MAINOSKAMPANJA
Herttoniemen kyläjuhlan ilme. Suunnittelin ja toteutin jokavuotiselle kyläjuhlalle markkinointimateriaalit sosiaaliseen mediaan ja kadunvarsimainontaan. Tapahtuma-alueelle suunnittelin ja toteutin suuren ulkoilmakartan, kyltit tapahtuma-alueen toiminnoille.
Halusin olla mukana lanseeraamassa tapahtumaa ja maalaamassa lapsille kasvomaalauksia kyläjuhlan ilmeen eläinhahmoista. Voi miten monta iloista kettua, siiliä ja karhua tapahtumassa vilistikään!
VAPAAEHTOISTYÖ VAALIKAMPANJANJASSA
Kampanjamateriaali, mm. flyerit, somemainonta, verkkosivuston leiskaus ja raitiovaunun kyljen julkisivumainonta.
Olin eduskuntavaalivaalikampanjassa graafisena suunnittelijana nostamassa lasten oikeuksia mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Halusin antaa työpanokseni tärkeän asian puolesta itähelsinkiläisen lapsioikeusjuristin, nyttemmin apulaispormestari Johanna Laisaaren pyrkiessä eduskuntaan vuonna 2015 .
Kampanja oli erityisesti perheellisten naisten yhteinen ponnistus ilmapalloineen ja tarroitettuine hiekkalaatikkolapioineen.
Kuvitukset
Useimmat tuotteet tarvitsevat kuvien tueksi kuvituksia, infografiikkaa ja luovaa kuvankäyttöä. Siinä missä valokuvat loppuvat luovuus usein vasta roihahtaa.
KORTTEJA LASTEN- JA LAHJATAVARALIIKKEISIIN
Korttejani myivät aikoinaan Harjun Paperi, Joutsan käsityökeskus, Olkkari, Nide Kirjakauppa, Punainen Norsu, Riimikko, Rööm, Putinki, Taitoshop, Taruliina, Tingeling, Zicco
KUVITUKSIA PAINOTUOTTEISIIN
Kuvitukset tuovat vaihtelua – eivät vain graafikon työhön, vaan etenkin painotuotteisiin. Kuvituksen keinoin voidaan visualisoida moni sellainen asia, johon valokuva ei taivu.
Kuvasta aukeaa julkaistuja kuvituksiani.
Describe your image
Describe your image
Describe your image
OMPELUKUVA-AAKKOSET
VARHAISKASVATUKSEEN
Ompelukuva-aakkosia ommellessa lapsi harjoittelee hienomotorisia taitoja, kasvattaa pitkäjänteisyyttä ja ja oppii kuin vahingosssa kirjaimet.
Tukeva 400 g/m² A5-kokoinen kartonki (148 x 210 mm) kestää hyvin pienten ompelijoiden käsissä eikä päästä tussiakaan läpi.
Asiakkaitani ovat olleet vuosien varrella niin brändit, kaupungit, pörssiyhtiöt kuin järjestötkin
mm. Fiskars, Kekkilä, Hartwall, Helen, Nordea, Veikkaus, RAY, Finnmatkat, Metsäkeskus, Metsä Board, Espoon kaupunki, Konecranes. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, Ulkoministeriö, DSV ja aikakauslehtien puolella sisustuslehti Deko. Lisäksi Otava-konsernille olen konseptoinut ja toteuttanut vuosikertomuksen ilmeen ja henkilöstölehti Otavalainen on ollut teossani niin printti- kuin verkkoversiona.
Lukuisat erilaiset asiakkuudet ja työtehtävät ovat opettaneet minulle, että kyky kysyä, kuunnella ja tehdä yhteistyötä ovat työelämän tärkeimmät taidot.
Lisäksi tarvitaan rohkeutta
tarttua uusiin asioihin.